Wat willen we bereiken en wat gaan we ervoor doen?

Speerpunt: Voldoende aanbod van kwalitatief, goed onderwijs

Doelstellingen/Acties

Voor alle kinderen is er kwalitatief goed passend onderwijs in hun eigen wijk.

  • De gemeente volgt de resultaten op passend onderwijs actief door in overleg te treden met primair- en voortgezet onderwijs via de Lokale en Regionale Educatieve Agenda en de (kern)overleggen van de samenwerkingsverbanden. Ook neemt de gemeente actief deel aan de Regionale agenda Thuiszitters.

  • De Methodische Aanpak Schoolverzuim (MAS), waarin vroeg signalering van thuiszitters centraal staat, wordt gecontinueerd om langdurig verzuim en thuiszitten te voorkomen.

  • Implementatie van de nieuwe wet 'Van school naar duurzaam werk'.

  • Voortzetten van de regionale aanpak binnen Amstelland om het aantal voortijdig schoolverlaters terug te dringen.

  • Voortzetten van de regionale aanpak binnen Amstelland waarin jongeren in een kwetsbare positie (uit het praktijkonderwijs, voortgezet speciaal onderwijs, basisberoepsgericht vmbo of de entreeopleiding) worden gemonitord en (preventief) begeleid in het zetten van de stap naar vervolgonderwijs of een (leer)werkplek.

  • Als er geen kwalitatief goed passend onderwijs aanbod is in hun eigen wijk wordt er voorzien in (bekostiging van) een voorziening leerlingenvervoer.

  • Uitvoering geven aan de nieuwe verordening bekostiging leerlingenvervoer en beleidsregels leerlingenvervoer.

  • Na afronding van het DUO-brede aanbestedingstraject voor leerlingenvervoer starten we medio 2025 met een (nieuwe) samenwerking met een vervoerder voor de uitvoering van het leerlingenvervoer.

Voor alle kinderen zijn er kansen om zich optimaal te ontwikkelen.

  • Samen met scholen en de kinderopvang uitvoering geven aan de Lokale Educatieve Agenda. Sinds de herziening van de uitvoering van de Lokale Educatieve Agenda in 2023 worden de activiteiten uit het jaarprogramma onderwijs op het gebied van burgerschapsvorming, ouderbetrokkenheid, taal, gezondheid, duurzaamheid en milieu, en sport en cultuur voor de kinderen in het basisonderwijs voortgezet.

  • Samen met de regiogemeenten binnen Amstelland en het voortgezet onderwijs uitvoering geven aan de de Regionale Educatieve Agenda.

  • Het voorschoolse aanbod voor peuters van ouders zonder recht hebben op kinderopvangtoeslag (KOT) wordt gecontinueerd.

In samenwerking met de schoolbesturen te komen tot een vernieuwend aanbod van basisonderwijs en eventueel voortgezet onderwijs in de nieuwe wijk 'De Nieuwe Kern'.

  • Op basis van de wet 'Meer Ruimte voor Nieuwe Scholen' kunnen bestaande schoolbesturen, maar ook nieuwe initiatiefnemers een aanvraag indienen bij het ministerie van Onderwijs om een nieuwe school te mogen starten. Het ministerie bepaalt dan of een initiatief op een bepaalde locatie al dan niet mag starten. Deze wet is in de plaats gekomen van het zogenaamde 'Plan van Scholen' waarbij schoolbesturen een aanvraag via de gemeente moesten indienen bij het ministerie van Onderwijs. Enkele schoolbesturen die reeds actief zijn in onze gemeente hebben laten weten een dergelijke aanvraag voor De Nieuwe Kern zeker in te dienen.

  • Voor wat betreft het voortgezet onderwijs zijn we nauw aangehaakt bij het proces in de regio waarbij schoolbesturen een nieuw Regionaal Plan Onderwijsvoorzieningen opstellen.

Voor alle doelgroepkinderen van 2-4 jaar is een voorschoolse educatie- (VE) plek beschikbaar.

  • In samenwerking met VE-aanbieders binnen de gemeente wordt het aanbod van 16 uur voorschoolse educatie gedurende (minimaal) 1,5 jaar voor doelgroeppeuters gecontinueerd.

  • De subsidieregeling voorschoolse educatie en peuteropvang 2026 wordt vastgesteld.

  • De doorgaande lijn tussen voor- en vroegschoolse educatie wordt gestimuleerd. De coördinator voor- en vroegschoolse educatie houdt vinger aan de pols door de daarvoor bestemde kwaliteitsdialoog met de kinderopvang en basisscholen.

  • De uitvoering van de (nieuwe) afspraken met de basisscholen en kinderopvang over de warme overdracht van peuters van de voorschool naar de basisschool worden gemonitord en geëvalueerd.

Goede, veilige en gezonde schoolgebouwen voor leerlingen en leerkrachten met aandacht voor de samenwerking met kinderopvang.

  • Onderwijsgroep Amstelland, het schoolbestuur van de Amstelschool en Het Kofschip, heeft een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd naar de (on)mogelijkheden van renovatie van Het Kofschip. In 2025 wordt duidelijk welke voorkeur het schoolbestuur heeft als het gaat om het perspectief voor Het Kofschip en op welke wijze de vernieuwing van de huisvesting van beide scholen procesmatig wordt vormgegeven. Hierbij wordt ook aandacht besteed aan tijdelijke huisvesting. In 2025 zal het schoolbestuur bezig zijn met de daadwerkelijke voorbereiding van de renovatie / nieuwbouw.

Corona en toegenomen (risico op) onderwijsachterstanden

  • Tijdens de coronacrisis heeft het Rijk extra middelen geïnvesteerd in het onderwijs om achterstanden aan te pakken. Niet alleen voor scholen en schoolbesturen, maar ook voor de gemeente geldt dat de extra inzet naar aanleiding van deze steunpakketten nog doorwerkt tot medio 2025. Daarmee wordt er in de eerste helft van 2025 nog uitvoering gegeven aan de plannen met betrekking tot het Nationaal Programma Onderwijs en wordt de samenwerking met schoolbesturen, scholen, kinderopvang en jeugdzorg op dit vlak voortgezet. Hiermee hopen we de onderwijskansen van de jeugd te bevorderen.

Stel uw document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf