Wat mag het kosten?
De Nieuwe Kern | R2023 | B2024 | B2025 | B2026 | B2027 | B2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 1.676 | 2.611 | 758 | 1.560 | 536 | 532 |
Baten | 1.724 | 2.632 | 616 | 1.418 | 394 | 391 |
Saldo baten en lasten | 48 | 21 | -142 | -142 | -142 | -142 |
Toevoegingen aan reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen aan reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 48 | 21 | -142 | -142 | -142 | -142 |
Toelichting Financieel overzicht
LASTEN
Het verschil van € 1.853.000 aan lagere lasten in de begroting 2025 versus 2024 wordt grotendeels veroorzaakt door:
OP basis van de afspraken over de verdeling van de werkzaamheden tussen de grondeigenaren en de gemeente, en een kleine verschuiving van inhuur naar vaste medewerkers, vallen zowel aan de lasten- als de batenzijde in begroting 2025 €434.000 lager uit dan 2024. Dit is dus budgetneutraal.
De lasten van Flexwonen dalen met € 1.432.000 in 2025 ten opzichte van 2024; naar verwachting realiseren we de kosten met betrekking tot het bouwrijp en woonrijp maken in 2024.
Het restant verschil is < € 25.000 en wordt derhalve niet nader toegelicht.
BATEN
Het verschil van € 2.016.000 aan lagere baten in de begroting 2025 versus 2024 wordt veroorzaakt door:
Lagere baten (€2.051.000):
De baten van DNK overkoepelend worden verlaagd met € 434.000 (zie toelichting bij de lasten).
Het verschil bij Flexwonen wordt onder andere veroorzaakt door een daling van de baten met € 1.432.000 (zie toelichting bij de lasten).
Daarnaast geeft de vergoeding onder andere MRA flexibele schil een verlaging van baten, omdat de bijdrage in 2025 nog niet bekend is. Dit geeft €185.000 lagere baten.
Overige DNK projecten geven door kleine onder- of overschrijdingen per saldo € 35.000 hogere baten.
De mutaties op de reserves worden verantwoord in het onderdeel 3.3.4 Gebiedsontwikkeling algemeen.