Wat mag het kosten?

De Nieuwe Kern

R2023

B2024

B2025

B2026

B2027

B2028

Lasten

1.676

2.611

758

1.560

536

532

Baten

1.724

2.632

616

1.418

394

391

Saldo baten en lasten

48

21

-142

-142

-142

-142

Toevoegingen aan reserves

0

0

0

0

0

0

Onttrekkingen aan reserves

0

0

0

0

0

0

Saldo reserves

0

0

0

0

0

0

Saldo

48

21

-142

-142

-142

-142

Toelichting Financieel overzicht


LASTEN

Het verschil van € 1.853.000 aan lagere lasten in de begroting 2025 versus 2024 wordt grotendeels veroorzaakt door:

  • OP basis van de afspraken over de verdeling van de werkzaamheden tussen de grondeigenaren en de gemeente, en een kleine verschuiving van inhuur naar vaste medewerkers, vallen zowel aan de lasten- als de batenzijde in begroting 2025 €434.000 lager uit dan 2024. Dit is dus budgetneutraal.

  • De lasten van Flexwonen dalen met € 1.432.000 in 2025 ten opzichte van 2024; naar verwachting realiseren we de kosten met betrekking tot het bouwrijp en woonrijp maken in 2024.

Het restant verschil is < € 25.000 en wordt derhalve niet nader toegelicht.

BATEN

Het verschil van € 2.016.000 aan lagere baten in de begroting 2025 versus 2024 wordt veroorzaakt door:

Lagere baten (€2.051.000):

  • De baten van DNK overkoepelend worden verlaagd met € 434.000 (zie toelichting bij de lasten).

  • Het verschil bij Flexwonen wordt onder andere veroorzaakt door een daling van de baten met € 1.432.000 (zie toelichting bij de lasten).

  • Daarnaast geeft de vergoeding onder andere MRA flexibele schil een verlaging van baten, omdat de bijdrage in 2025 nog niet bekend is. Dit geeft €185.000 lagere baten.

Overige DNK projecten geven door kleine onder- of overschrijdingen per saldo € 35.000 hogere baten.

De mutaties op de reserves worden verantwoord in het onderdeel 3.3.4 Gebiedsontwikkeling algemeen.

Stel uw document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf