Begrotingsresultaat 2025
De totalen van de begroting 2025 worden in onderstaand overzicht weergegeven.
Programma totaal | Primitief lasten | Primitief baten |
---|---|---|
baten en lasten | ||
Sociaal | 23.913 | 9.834 |
Ruimte | 18.228 | 10.186 |
Gebiedsontwikkeling | 2.581 | 1.947 |
Bedrijfsvoering | 13.740 | 35.632 |
Totaal mutaties programma's | 58.462 | 57.599 |
reserves | ||
Sociaal | 40 | 289 |
Ruimte | - | 2.533 |
Gebiedsontwikkeling | 1.339 | 1.541 |
Bedrijfsvoering | 60 | 73 |
Totaal mutaties programma's | 1.439 | 4.436 |
Saldo | 59.901 | 62.035 |
Het saldo van de (meerjaren)begroting 2025-2028 laat de volgende ontwikkeling zien:
Programmatotaal | R2023 | B2024 | B2025 | B2026 | B2027 | B2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 54.953 | 64.795 | 58.462 | 51.766 | 50.629 | 51.113 |
Baten | 57.387 | 65.376 | 57.599 | 50.386 | 51.229 | 52.552 |
Saldo baten en lasten | 2.435 | 581 | -863 | -1.380 | 600 | 1.438 |
Toevoegingen aan reserves | 2.110 | 5.793 | 1.439 | 1.327 | 1.232 | 1.203 |
Onttrekkingen aan reserves | 1.396 | 7.919 | 4.436 | 1.739 | 1.576 | 1.591 |
Saldo reserves | -714 | 2.126 | 2.997 | 400 | 332 | 346 |
Saldo | 1.721 | 2.707 | 2.134 | -979 | 932 | 1.784 |
Financieel beeld begroting 2025
De kadernota 2025-2028 liet een negatief meerjarenperspectief zien. De gemeenteraad heeft het college vervolgens de opdracht meegegeven om een sluitende programmabegroting 2025-2028 aan de gemeenteraad aan te bieden. Gedurende de zomermaanden zijn er financiële analyses gedaan en actualisaties uitgevoerd t.b.v. de begroting, dit heeft financieel een positief effect gehad. De jaren 2024, 2025, 2027 en 2028 sluiten we nu financieel structureel met een positief saldo. Het jaar 2026 laat nog een tekort zien.
Op 14 juli 2023 is vanuit de VNG een begrotingsadvies uitgebracht aan de gemeenten om, als er een begrotingstekort is vanaf 2026, deze bewust te laten zien en geen vergaande maatregelen (bezuinigingen) te treffen om de begroting meerjarig structureel sluitend te krijgen. Door de gevolgen van de keuzes van het kabinet te laten zien, wordt er een helder signaal afgegeven aan het kabinet en aan de Tweede Kamer dat de gemeentelijke financiën momenteel onvoldoende zijn voor het uitvoeren van het huidige takenpakket.
De toezichthouder, provincie Noord-Holland, beoordeelt de begroting 2025 en de meerjarenbegroting 2025-2028 als geheel. De toezichthouder stelt als eis dat in ieder geval de begroting 2025 materieel sluitend hoort te zijn, vóór de aanbieding bij de provincie. Materieel betekent dat de structurele baten en lasten in 2025 minimaal in evenwicht moeten zijn. Dit is voor de gemeente Ouder-Amstel het geval en dus zal de gemeente niet onder preventief toezicht komen van de provincie.
Tussen 2025 en de jaren 2026-2028 zitten grote verschillen qua opgenomen baten en lasten. Dit wordt onder andere veroorzaakt door de volgende factoren:
De baten en lasten voor de opvang van vluchtelingen is enkel opgenomen in 2025. Dit omdat het voor 2026 nog niet zeker is dat de opvang van vluchtelingen nog steeds nodig is en om welke bedragen dit dat zal gaan.
De omzetting van de reserves groot planmatig onderhoud en onderhoud gemeentelijke gebouwen naar de diverse onderhoudsvoorzieningen in 2025 zorgen voor eenmalig hogere baten en lasten. De vrijval uit de reserves wordt namelijk gerekend tot de baten, terwijl de storting in de voorzieningen wordt gerekend tot lasten.
Daarnaast zijn er diverse andere baten en lasten die alleen plaatsvinden in 2025 of hoger zijn in 2025 dan in 2026-2028.
Het grote verschil tussen 2025 en de jaren 2026-2028 is dus verklaarbaar.
Prijsindexatie
Er is in de begroting rekening gehouden met prijs- en loonindexatie, door middel van een stelpost. We gaan uit van een prijsindexcijfer van 2,2% en een loonindexcijfer van 4,4% (CEP 2024). Deze percentages wijken af van de indexcijfers die eerder zijn opgenomen in de kadernota, omdat er in de kadernota uit werd gegaan van een compensatie van de te weinig of teveel geïndexeerde budgetten in 2024. Echter is het compenseren van geïndexeerde budgetten in 2024 niet nodig, omdat de budgetten inmiddels zijn geactualiseerd met de tussentijdse begrotingswijzigingen.
Groei gemeente
Binnen de gemeente zetten we ons al meerdere jaren in voor groei. Het gevolg van de ambitie om te groeien is dat de gemeente vooral in aantal inwoners en in vastgoed toeneemt. Dit heeft grote gevolgen voor het begrotingsbeeld van de gemeente Ouder-Amstel. Enerzijds nemen de baten toe, zoals hogere OZB-opbrengsten, een hogere algemene uitkering en meer opbrengsten uit parkeren en toeristenbelasting. Anderzijds nemen de lasten toe. Denk hierbij aan de kapitaallasten voor diverse nieuwe maatschappelijke voorzieningen, zoals basisscholen.
Gemeentelijke opvang vluchtelingen en Oekraïners
De behoefte aan opvangplekken voor vluchtelingen uit Oekraïne blijft. De verwachting is dat zolang het oorlogsgeweld in Oekraïne voortduurt, de vluchtelingen blijven komen. Gedurende heel 2024 biedt het Rijk volledige financiering. Of het Rijk over heel 2025 volledige financiering blijft bieden hangt af van de plannen van het huidige kabinet. De Europese Unie heeft de Richtlijn Tijdelijke Bescherming (RTB) met een jaar verlengd, tot en met 4 maart 2026. Hierdoor kunnen vluchtelingen uit Oekraïne een jaar langer in EU-lidstaten verblijven. In 2025 vangt Ouder-Amstel naar verwachting ongeveer 200 vluchtelingen uit Oekraïne op in Entrada te Amsterdam-Duivendrecht. Dit zolang de oorlog duurt en de regeling loopt. De vluchtelingen gaan uiterlijk in 2025 een eigen bijdrage betalen voor hun huisvesting.
Naast de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne moeten we als gemeente komend jaar ook vluchtelingen uit andere gebieden opvangen, asielzoekers. Op dit moment is de zogenaamde Spreidingswet van kracht. Een voornemen van de coalitie in Den Haag is om de Spreidingswet in te trekken, maar of en wanneer dit gaat gebeuren is nog onduidelijk. De Spreidingswet moet zorgen voor voldoende opvangplekken en een betere spreiding van asielopvang over het hele land.
Volgens de Spreidingswet heeft de gemeente een voorlopige taakstelling van 91 asielzoekers. Sinds mei 2024 vangt het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) 30 alleenstaande minderjarige vreemdelingen, meisjes, op in Duivendrecht. Daarmee blijft een taakstelling over van 61 asielzoekers.
De verwachte bekostiging voor het huisvesten van asielzoekers conform de Spreidingswet is onbekend. Ook is de huidige formatie hier niet op berekend.