Wat mag het kosten?

Algemene dekkingsmiddelen

In het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) wordt onder meer voorgeschreven een overzicht op te nemen van de algemene dekkingsmiddelen, het bedrag voor de heffing voor de vennootschapsbelasting en het bedrag voor onvoorzien.

De algemene dekkingsmiddelen zijn de baten en lasten die niet direct samenhangen met een programma. Volgens het voorschrift bevat het overzicht ten minste de volgende onderdelen: lokale heffingen waarvan de besteding niet gebonden is, algemene uitkeringen, dividend, saldo van de financieringsfunctie en overige algemene dekkingsmiddelen.

Algemene dekkingsmiddelen

R2023

B2024

B2025

B2026

B2027

B2028

Lasten

362

257

865

1.270

1.142

1.170

Baten

30.715

33.553

35.157

34.068

33.909

34.805

Saldo baten en lasten

30.353

33.295

34.292

32.797

32.767

33.635

Toevoegingen aan reserves

0

0

0

0

0

0

Onttrekkingen aan reserves

0

0

0

0

0

0

Saldo reserves

0

0

0

0

0

0

Saldo

30.353

33.295

34.292

32.797

32.767

33.635

Overzicht algemene dekkingsmiddelen

Categorie

R2023

B2024

B2025

B2026

B2027

B2028

Algemene dekkingsmiddelen

Algemene uitk. en overige uitk. gemeentefonds

22.659

24.175

25.170

24.041

24.445

25.405

Dividend

12

3

3

3

3

3

Lokale heffingen

7.418

8.578

8.974

8.972

8.994

9.200

Overige dekkingsmiddelen

107

278

-169

-275

-147

-174

Saldo vd financieringsfunctie

157

261

315

56

-528

-799

Overig

30.353

33.295

34.292

32.797

32.767

33.635

Saldo

30.353

33.295

34.292

32.797

32.767

33.635

Het bovenstaande betreft een totaalbeeld van de algemene dekkingsmiddelen. Voor een nadere toelichting op de onderdelen van de algemene dekkingsmiddelen wordt verwezen naar de afzonderlijke toelichtingen die hierna zijn opgenomen.

Toelichting Financieel overzicht

LASTEN

Het verschil € 474.000 aan hogere lasten van de begroting 2025 versus 2024 wordt veroorzaakt door:

De belangrijkste afwijkingen worden veroorzaakt door het opnemen van onder andere hogere rentelasten op langlopende leningen en rekening courant. Voor het jaar 2025 bedraagt dit € 160.000 voordeel.

Stelpost CPI index 325.000 hoger dan in 2024. Dit wordt veroorzaakt doordat in 2024 het saldo is verdeeld over de aangevraagde budgetten.

Overige kleine verschillen van per saldo € 9.000 aan lagere lasten.

BATEN

Het verschil € 1.604.000 aan hogere baten van de begroting 2025 versus 2024 wordt veroorzaakt door:

Algemene uitkering en ontwikkelingen Gemeentefonds

Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds totaal een voordeel van € 995.000.

Op hoofdlijnen wordt het verschil tussen 2025 en 2024 veroorzaakt door:

  • Hogere inkomsten door positieve bijstelling van de maatstaven met de grootste financiele impact (voordeel € 375.000);

  • Hogere inkomsten door accresontwikkeling en aanpassing van de uitkeringsfactor (voordeel € 745.000);

  • Hogere inkomsten door de daling van de negatieve suppletie-uitkering herijking gemeentefonds (voordeel € 211.000);

  • In 2024 opgenomen positieve afrekening voorgaande jaren, welke niet in 2025 is opgenomen (nadeel € -47.000);

  • Een hogere korting als gevolg van de stijging van de maatstaf WOZ waarde. Prijsstijgingen en woningbouw leiden tot een toename van de WOZ waarde. (nadeel € 96.000);

  • Diverse overige kleine verschillen (voordeel € 7.000).

Lokale heffingen

De ongebonden heffingen (Onroerende-zaak belastingen, Roerende-ruimtebelastingen, Toeristenbelasting en Forensenbelasting) worden alle tot de algemene dekkingsmiddelen gerekend, omdat zij niet aan een inhoudelijk begrotingsprogramma zijn gerelateerd; de besteding is niet gebonden aan een bepaalde taak. De opbrengsten van deze heffingen zijn vrij besteedbaar. De vaststelling van de tarieven wordt via een aparte verordening ter besluitvorming aan de raad voorgelegd. De vaststelling vindt plaats na vaststelling van deze begroting. Inhoudelijk worden deze belasting toegelicht in de paragraaf lokale heffingen.

Overige dekkingsmiddelen
Een nadeel van € 313.000 ten opzichte van 2024.

In 2025 is er in de begroting structureel een stelpost voor indexatie voor loon en prijsindex CPI opgenomen. Dit heeft een nadelig saldo van € 325.000 als gevolg. Dit wordt veroorzaakt doordat in 2024 het saldo is verdeeld over de aangevraagde budgetten.

Saldo van de financieringsfunctie

Een voordeel van per saldo € 54.000.

De prognoses met betrekking tot de groei, de daarmee gepaard gaande investeringen, de projectuitgaven en ook andere ontwikkelingen die investeringskredieten vergen, samen met de aanwezige cashflow, geven het beeld dat er geldleningen aangetrokken moeten worden. Ouder-Amstel heeft voor 2024 wel geldleningen afgesloten.

Om aan de investeringsbehoefte van de komende vier jaar te voldoen, moet de gemeente leningen aantrekken. Dit mag de gemeente nu al doen als ze weet dat het geld nodig gaat zijn in de nabije toekomst. In de begroting is een scenario aangehouden waar wij € 7.000.000 lenen in 2025. Hier betaalt de gemeente extra rente over € 160.000 nadeel.

In 2025 heeft de gemeente haar liquide middelen nog tegen schatkistrente uitstaan. Deze middelen bedragen circa 23 miljoen euro en zorgen voor een voordeel van € 214.000 ten opzichte van 2024.

Stel uw document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf